أن رسول الله صلى الله عليه وسلم – قال : تركت فيكم أمرين لن تضلوا ما تمسكتم بهما: كتاب الله وسنة نبيه


Sesungguhnya Rasulullah s.a.w telah bersabda: Aku tinggalkan kepada kamu dua perkara, kamu tidak akan sesat (selama-lamanya) selagi kamu berpegang dengan kedua-duanya:Kitab Allah dan sunnah Nabi-Nya.

(Malik b. Anas, Al-Muwatta, hadis no. 2618 )





Saturday, February 1, 2014

Pukulan terhadap anak dalam Islam

Pukulan terhadap anak  yang tidak mengerjakan solat adalah adalah perkara yang disyariatkan dalam ajaran Islam. Perkara ini seperti yang diriwayatkan dalam Sunan Abu Daud  dengan no. hadith 494 dan Sunan al-Tirmizi dengan no. hadith  407.

Hadith dalam  riwayat Sunan Abu Daud  seperti berikut ,

مُرُوا الصَّبِىَّ بِالصَّلاَةِ إِذَا بَلَغَ سَبْعَ سِنِينَ وَإِذَا بَلَغَ عَشْرَ سِنِينَ فَاضْرِبُوهُ عَلَيْهَا
Maksudnya :

“Perintahkanlah anak-anak kamu mengerjakan solat ketika mereka berumur tujuh tahun dan pukullah mereka ( sekiranya tidak mengerjakan solat ) ketika mereka berumur sepuluh tahun” ( Abi Daud, Sunan Abi Daud, Izzat Ubaid,no. h. 494, hlm. 238, j. 1 )

Hadith ini terdapat dalam Sunan Abu Daud, bab al-Solat, no. hadith 494. Al-Albani seorang pengkaji hadith telah  menilai hadith ini sebagai hadith hasan sahih.

Izzat Ubaid seorang sarjana hadith menegaskan dalam hadith di atas menunjukkan kerasnya hukuman terhadap anak yang meninggalkan solat selepas baligh dengan sengaja. ( Abi Daud, Sunan Abi Daud, Izzat Ubaid,no. h. 494, hlm. 238, j. 1 ) Pukulan yang dimaksudkan adalah pukulan untuk mendidik tanpa mencederakan anak.

Kata al-Syafei dalam kitab al-Mukhtasar diwajibkan kepada ibubapa mengajar  adab kepada anak-anak meraka dan mengajarkan mereka tentang al-thaharah ( bersuci dalam Islam ) dan mengajarkan solat apabila mereka sudah berakal. Sekiranya mereka enggan maka pukullah mereka. Wajib juga mengajar kewajipan agama yang lain termasuklah perkara halal dan haram. ( Sunan Abi Daud, hlm. 238, j. 1 )


Khilaf ulama tentang hukum meninggalkan solat

Malik dan al-Syafei berpendapat orang yang meninggalkan solat hendaklah dihukum bunuh. Makhul berpendapat orang yang meninggalkan solat hendaklah diminta bertaubat sekiranya enggan maka hendaklah dibunuh. Kata Abu Hanifah tidak dibunuh tetapi dipukul dan dipenjarakan. Sementara Ahmad b. Hanbal berpendapat orang yang meninggalkan solat adalah kafir.

Izzat Ubaid menegaskan lagi bahawa pukulan mendidik ini adalah wajib kepada wali ( penjaga ) sama ada dia adalah seorang bapa, datuk, penjaga wasiat atau qadhi ( pegawai agama tempatan ) ( Sunan Abi Daud, hlm. 238, j. 1 )

Dalam surah Taha Allah berfirman :


وَأْمُرْ أَهْلَكَ بِالصَّلاةِ
Maksudnya :

“ Perintahkanlah keluargamu dan umatmu mengerjakan solat”( Surah Taha 16 :132 )

Kata al-Qurtubi Allah Taala memerintahkan Rasulullah s.a.w. supaya menyuruh keluarganya menunaikan solat serta tekun dan sabar ketika  menunaikannya. Kata al-Qurtubi lagi bahawa perintah ini termasuk dalam perintah umum kepada seluruh umat sementara perintah kepada ahli keluarga Rasulullah s.a.w. adalah secara khusus. Selepas turunnya ayat ini Rasulullah s.a.w. pergi ke rumah Fatimah dan Ali dan berkata” dirikanlah solat “( Al-Qurtubi, Tafsir al-Qurtubi, Ahmad al-Barduni, hlm. 263. J.11 )

Istilah pukulan ghair mubarrih ( pukulan tidak mencederakan )

Terdapat perbahasan berkaitan pukulan ghair mubarrih dalam tafsiran ulama tafsir. Kata Ibn Kathir, berkata para fuqaha, pukulan ghair mubarrih bermaksud pukulan yang tidak mematahkan dan  tidak meninggalkan kesan pada anggota badan. Al-Hasan al-Basri  berpendapat pukulan ghair mubarrih bermaksud pukulan yang tidak meninggalkan bekas.
( Ibn Kathir, Tafsir Ibn Kathir, Ali Syairi, hlm. 777, j. 2 )

Kata al-Fakhrurazi berkata al-Syafei, pukulan ghair mubarrih bermaksud pukulan yang tidak mencederakan, tidak tertumpu pada suatu tempat di bahagian badan, tidak memukul muka, dan tidak tidak melebihi 40 kali kali. Pukulan dilakukan dengan kain sapu tangan yang digulung atau dengan tangan dan tidak menggunakan cemeti atau tongkat. Hendaklah mengutamakan keringanan dalam bab ini. ( Al-Fakhrurazi, Mafatih al-Ghaib, al-Syeikh Khalil, hlm. 93, j.10 )

Azizul di Sweden

Dalam kes tindakan Azizul di Sweden yang memukul seorang daripada anaknya yang tidak menunaikan solat merupakan tindakan yang tepat seandainya ia adalah bertujuan mendidik dan tidak mencederakan. Bahkan pukulan seumpama ini adalah wajib seperti yang dinyatakan oleh al-Syafie dalam kitab al-Mukhtasar. Namun tindakan ini menyebabkan beliau ditahan reman oleh pihak berkuasa Sweden lebih dari 40 hari. Ternyata undang-undang ciptaan Allah Taala dan undang-undang ciptaan manusia tidak sama. Kebenarannya sudah pasti undang-undang ciptaan Allah Taala kerana Allah yang mencipta manusia dan  Maha Mengetahui setiap keperluan manusia.

Pihak berkuasa Sweden menganggap kes ini sebagai kes penderaan terhadap anak sementara Islam melihat kes ini sebagai kes mendidik anak. Di manakah pendirian umat Islam sejagat dalam kes ini…. ???




No comments:

Post a Comment