Negeri-negeri di Malaysia iaitu Kelantan ,Terengganu,
Pahang, Perlis, Negeri Sembilan dan Johor telah dilanda banjir sejak 18
Disember 2014. Banjir terburuk dalam sejarah negara seperti yang dilaporkan di
dalam media.
Banjir ini telah menyebabkan penduduk terpaksa
berpindah ke pusat-pusat pemindahan sehingga mencapai bilangan 200 ribu orang.
Sehingga kini lebih daripada sepuluh
orang telah terkorban dan sehingga kini terdapat 100 ribu masih berada di pusat-pusat
pemindahan.
Kelantan paling ramai penduduk yang menjadi mangsa
banjir sehingga mencapai lebih 100 ribu orang di jajahan Gua Musang, Kuala Krai, Pasir Mas, Machang, Tumpat dan Kota Bharu. Banjir ini telah menghanyutkan
rumah-rumah, kenderaan, dan merosakkan harta benda yang banyak.
Penduduk yang tidak mengalami banjir secara langsung
juga telah mengalami situasi panik kerana kemudahan asas telah tiada. Ini
berikutan elektrik terputus maka segala peralatan elektrik tidak berfungsi. Tidak
ada kemudahan bank, pam minyak, telefon, barangan runcit dan penduduk terpaksa
menggunakan lilin pada waktu malam. Penduduk berada dalam ketakutan kerana
banjir ini luar biasa disebabkan berlaku
banjir tanpa hujan. Pengalaman ini telah dialami oleh penulis sendiri.
Di pusat-pusat pemindahan banjir pula bukanlah sesuatu
yang enak untuk diperkatakan. Seorang rakan penulis menceritakan di sebuah
pusat pemindahan yang diduduki yang seramai 800 mangsa, seperti tidak belajar etika maupun toleransi. Ramai yang
mementingkan diri sendiri. Ada yang berebut-rebut makanan, barangan seperti
lilin tidak dikongsi, ada yang memecahkan kedai-kedai mengambil makanan. Terdapat juga yang
memecahkan Pasaraya untuk mengambil peralatan seperti jam, pakaian dan
lain-lain yang tidak sepatutnya.
Berdasarkan situasi ini adakah isu dharurat atau
mengambil kesempatan di atas tragedi ? Mengapa manusia kelihatan rakus dan
tidak mengambil iktibar dalam saat-saat genting tersebut?
Sepatutnya manusia harus sedar dan memahami bahawa
kejadian banjir ini merupakan sunnah Allah Taala kepada hambaNya untuk menguji
tahap keimanan dan kesabaran setiap hamba. Seolah-olah mereka tidak mengetahui ayat
al-Quran tentang situasi sebegini seperti firman Allah Taala :
وَلَنَبْلُوَنَّكُمْ
بِشَيْءٍ مِّنَ الْخَوفْ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِّنَ الأَمَوَالِ وَالأنفُسِ
وَالثَّمَرَاتِ وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ (155) الَّذِينَ إِذَا أَصَابَتْهُم
مُّصِيبَةٌ قَالُواْ إِنَّا لِلّهِ وَإِنَّـا إِلَيْهِ رَاجِعونَ (156)
"Dan Kami pasti akan menguji
kamu dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan
buah-buahan. Dan sampaikanlah khabar gembira kepada orang yang sabar. (iaitu)
orang-orang yang apabila ditimpa musibah, mereka berkata "innalillahi wa
inna ilaihi raji'un" (sesungguhnya kami milik Allah dan kepada-Nyalah kami
kembali)." (Al-Baqarah: 155-156).
Ibn Kathir menyatakan dalam tafsirnya
bahawa ujian Allah kepada hambaNya berlaku sama ada ketika senang atau ketika
susah seperti perasaan takut, berada dalam kelaparan, hilang sebahagian harta,
kematian orang yang disayangi dan kerosakan kebun-kebun tanaman.
Allah memuji orang yang bersabar dan
mengungkapkan kalimah istirja‘ (إِنَّا
لِلّهِ وَإِنَّـا إِلَيْهِ رَاجِعون) juga hambaNya menyedari
bahawa Allah Taala yang mengatur urusannya dan segala amalan kebaikan yang
dilakukan tidak akan berkurang sedikitpun. ( Ibn Kathir, Tafsir Ibn
Kathir, hlm. 308/1)
Sangat jelas peristiwa banjir yang berlaku adalah bentuk
ujian Allah Taala untuk menguji tahap keimanan hamba sama ada dapat bersabar atau
tidak juga mengukur adakah semakin bertambah pahala atau semakin mendapat dosa. Peristiwa ini seharusnya menjadi iktibar untuk musabah diri masing-masing.Beruntunglah orang yang melepasi ujian ini dan kerugian bagi yang sebaliknya.
Selain itu, peristiwa banjir dapat menguji sifat
kerjasama dan tolong menolong sesama insan diperingkat global. Kelengkapan
persediaan menghadapi banjir dan sebab-sebab berlaku banjir turut menjadi
perhatian pihak-pihak berwajib untuk diberi penyelesaian yang sewajarnya.
No comments:
Post a Comment