أن رسول الله صلى الله عليه وسلم – قال : تركت فيكم أمرين لن تضلوا ما تمسكتم بهما: كتاب الله وسنة نبيه


Sesungguhnya Rasulullah s.a.w telah bersabda: Aku tinggalkan kepada kamu dua perkara, kamu tidak akan sesat (selama-lamanya) selagi kamu berpegang dengan kedua-duanya:Kitab Allah dan sunnah Nabi-Nya.

(Malik b. Anas, Al-Muwatta, hadis no. 2618 )





Thursday, June 7, 2018

Pemakmuran Baitul Maqdis Runtuhnya Madinah



Saban hari kita dikhabarkan dengan peristiwa-peristiwa yang berlaku di Palestin sebagai sebuah negara Arab yang terjajah oleh bangsa Yahudi  semenjak tahun 1948. Episod yang berterusan ini berkisar tentang idealogi dakwaan hak suatu bangsa terpilih berdasarkan kitab Talmud yang diselewengkan dengan suatu bangsa pribumi yang mendapat bukti kelangsungan kehidupan yang diberkati dalam kitab al-Quran. Natijahnya konflik ini memakan banyak korban dan kemusnahan infrastruktur-infrastruktur negara terbabit

Dalam konteks ini penulis hanya memfokuskan perbincangan tentang pengakhiran yang akan berlaku terhadap konflik ini berdasarkan nas-nas Islam secara langsung. Fakta benar dan berautoriti adalah suatu yang tidak boleh dipatahkan dengan sifat keegoan manusia. Dalam surah al-Baqarah dan selainnya Allah s.w.t mencabar manusia supaya mendatangkan bukti jika mereka berada pada pihak yang benar.

Masjidil Aqsa

Hakikatnya Masjidil Aqsa di Baitulmaqdis adalah kiblat pertama umat Islam sebelum datangnya perintah Allah s.w.t supaya kiblat dialihkan ke Masjidilharam di Mekah. Firman Allah s.w.t :

قَدْ نَرَى تَقَلُّبَ وَجْهِكَ فِي السَّمَاءِ فَلَنُوَلِّيَنَّكَ قِبْلَةً تَرْضَاهَا فَوَلِّ وَجْهَكَ شَطْرَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ
“Kerap kali kami melihat engkau (wahai Muhammad), berulang-ulang mengenadah ke langit, maka Kami benarkan engkau berpaling mengadap kiblat yang engkau sukai. Oleh itu palingkanlah mukamu ke arah Masjidil Haram dan di mana sahaja kamu berada hadaplah muka kamu ke 
arahnya” (Al-Baqarah : 144)


Image result for kemakmuran baitul maqdis

Al-Tabari berkata, Abu Ishak berkata Rasulullah s.a.w. bersolat mengadap Baitul Maqdis selama enam belas atau tujuh belas bulan sedangkan beliau suka jika Masjidil Haram dijadikan kiblat yang baru maka Allah s.w.t menurunkan ayat ini. (Tafsir al-Tabari)

Dalam hadis sahih yang masyhur menyatakan galakan bermusafir ke tiga-tiga masjid utama dalam Islam iaitu Masjidil Haram, Masjid Nabawi dan Masjidil Aqsa kerana ganjaran pahala berganda yang tidak terdapat pada mana-mana masjid lain.

Meneliti  hadis Rasulullah s.a.w terdapat hadis khusus berkaitan pemakmuran Baitulmaqdis. Sabdanya Rasulullah s.a.w :

عُمْرَانُ بَيْتِ الْمَقْدِسِ خَرَابُ يَثْرِبَ وَخَرَابُ يَثْرِبَ خُرُوجُ الْمَلْحَمَةِ وَخُرُوجُ الْمَلْحَمَةِ فَتْحُ قُسْطَنْطِينِيَّةَ وَفَتْحُ الْقُسْطَنْطِينِيَّةِ خُرُوجُ الدَّجَّالِ ». ثُمَّ ضَرَبَ بِيَدِهِ عَلَى فَخِذِ الَّذِى حَدَّثَ - أَوْ مَنْكِبِهِ - ثُمَّ قَالَ إِنَّ هَذَا لَحَقٌّ كَمَا أَنَّكَ هَا هُنَا أَوْ كَمَا أَنَّكَ قَاعِدٌ. يَعْنِى مُعَاذَ بْنَ جَبَلٍ.
“Pemakmuran Baitul Maqdis akan diiringi runtuhnya Yathrib (Madinah). Runtuhnya Yathrib akan diiringi oleh Al- Malhamah (perang akhir zaman), dan Al Malhamah diiringi dengan penaklukan Konstantinopel, dan penaklukan Konstantinopel akan diiringi dengan keluarnya Dajal", Kemudian beliau menepuk-nepuk paha orang yang beliau ceritakan tentang hadis tersebut, atau dalam riwayat lain, 'bahunya'. Kemudian bersabda: "Semua ini adalah sesuatu yang benar, sebagaimana engkau -
Mu'adz bin Jabal- sekarang berada di sini adalah sesuatu yang benar." 
(Al-Albani, Sunan Abu Daud  no. 4296
bab fi imarat wa al-malahim hlm. 183 jld. 4  Dar Kitab al-Arabi : Beirut, Al-Arnaut, Musnad Ahmad  no. 22023, bab hadis muaz b. Jabal, hlm. 352 jld.36 Muasasah al-Risalah 
Beirut)

Status Hadis

Al-Albani ketika mesyarahkan Sunan Abu Daud mengatakan status hadis ini adalah sahih pada sanad dan matannya manakala, Al-Arnaut ketika mensyarahkan Musnad Ahmad mengatakan hadis ini sahih  kerana  terdapat  banyaknya sokongan sanad dan matan pada peringkat jalur hadis yang pelbagai.

Para pengkaji hadis mengatakan maksud pemakmuran Baitul Maqdis ialah dengan banyaknya pembangunan frasarana, ramainya penduduk dan banyaknya harta dan wang. Hal ini akan terjadi apabila munculnya khalifah pada akhir zaman. Maksud runtuhnya Madinah pula disebabkan ramai umat Islam akan berbondong-bondong datang untuk menetap di Baitul Maqdis kerana ia  berada di bawah kekekuasaan khalifah Islam semula.  Madinah  kurang dikunjungi oleh umat Islam.

Oleh itu, masa depan Baitulmaqdis yang gemilang kelak akan berada di tangan umat Islam. Segala konflik Arab Palestin-Yahudi seperti pembinaan tembok, rampasan tanah, pengusiran, pembunuhan terancang, dan selainnya adalah plot-plot yang mempunyai hikmah-hikmahnya bagi umat Arab dan dunia Islam keseluruhannya. Dari sudut positifnya ia sebagai latihan bagi seluruh umat Islam supaya saling bekerjasama, tekun bekerja, berjuang dan sanggup berkorban bagi mencapai kemenangan duniawi atau sebagai mendapat  ganjaran syahid ukhrawi.

1 comment:

  1. Mungkin tdk seperti itu ya akhi..

    Mungkin maksudnya Baitul Maqdis akan dirobohkan dan dibangun kembali dgn bangunan baru yaitu KUIL SOLOMO..

    Dan ini pasti akan memicu perang besar yg salah satu akibatnya adalah RUNTUHNYA MADINAH..

    ReplyDelete