أن رسول الله صلى الله عليه وسلم – قال : تركت فيكم أمرين لن تضلوا ما تمسكتم بهما: كتاب الله وسنة نبيه


Sesungguhnya Rasulullah s.a.w telah bersabda: Aku tinggalkan kepada kamu dua perkara, kamu tidak akan sesat (selama-lamanya) selagi kamu berpegang dengan kedua-duanya:Kitab Allah dan sunnah Nabi-Nya.

(Malik b. Anas, Al-Muwatta, hadis no. 2618 )





Tuesday, July 8, 2014

Ramadhan : Puasa dan al-Quran sebagai syafaat

Antara amalan yang menjadi syafaat ( penolong ) pada hari akhirat ialah amalan berpuasa dan amalan membaca al-Quran. Dalam hadis riwayat Ahmad Rasulullah s.a.w. telah bersabda :


الصيام والقرآن يشفعان للعبد يوم القيامة يقول الصيام أي رب منعته الطعام والشهوات بالنهار فشفعني فيه ويقول القرآن منعته النوم بالليل فشفعني فيه قال فيشفعان


Maksudnya : “Puasa dan al-Quran memberi syafaat kepada hamba pada hari kiamat dengan katanya wahai tuhan aku telah menghalangnya makan dan menghalag nafsu syahwat pada siang maka jadikanlah aku sebagai syafaat baginya manakala al-Quran berkata aku telah menghalangnya tidur pada malam hari maka berilah syafaat  kepadanya kemudian kata rasul kedua duanya memberi syafaat ( Ahmad b. Hanbal, Musnad Ahmad, no.6626 )


Hadis menerangkan ibadat puasa yang terkandung di dalamya menahan makan dan minum dan menahan nafsu syahwat serta perkara-perkara yang membatalkan puasa akan menjadi syafaat. Begitu juga amalan membaca al-Quran akan turut memberi syafaat kepada pembacanya pada hari akhirat


Tadarus  dan tadabur al-Quran


Kelebihan amalan membaca al-Quran sebagai pemberi syafaat diterangkan dalam riwayat Bukhari dan Muslim.


اقرءوا القرآن فإنه يأتي يوم القيامة شفيعاً لأصحابه


Maksudnya: “ Bacalah al-Quran kerana sesungguhnya dia akan datang pada hari kiamat sebagai pemberi syafaat kepada pembacanya”


Bacaan al-Quran secara tadarus ( bacaan al-Quran berkumpulan dan saling membetulkan bacaan ) amat digalakkan di dalam bulan ramadhan. Setiap kesalahan bacaan yang berlaku akan dibetulkan oleh ahli kumpulan tadarus tersebut secara langsung. Dengan ini mutu pembacaan al-Quran  ahli kumpulan tadarus semakin baik.



 



Selain amalan membaca al-Quran secara individu atau bertadarus hendaklah ditambah nilai amalan dengan tadabur al-Quran ( memahami makna al-Quran ).

Kata Yusuf al-Qaradhawi :


“ Tidak cukup untuk seseorang muslim membaca dan beriman dengan al-Quran tetapi hendaklah ditambah dengan tadabur dan mahir dengan maknanya”  Yusuf al-Qaradhawi, al-Marjiah al-ulya fi al-Islam li al-Quran wa al-Sunnah, hlm. 22 )   


Hal ini memberi makna setiap individu muslim hendaklah berusaha memahami al-Quran yang dibaca mengikut kadar kemampuan yang ada pada dirinya. Sekurang-kurangnya dia memahami surah al-Fatihah dan surah-surah lazim yang dibaca.

Sebagai permulaan usaha ini hendaklah merujuk kepada terjemahan al-Quran  atau kitab-kitab tafsir yang diterjemahkan dalam Bahasa Melayu. Kitab-kitab atau program terjemahan al-Quran sangat mudah didapati dalam dunia moden hari ini.

Sebagai contoh tadabur untuk diinsafi ketika membaca ayat 43 - 46 surah al-Dukhan :


إِنَّ شَجَرَةَ الزَّقُّومِ (43) طَعَامُ الأثِيمِ (44) كَالْمُهْلِ يَغْلِي فِي الْبُطُونِ (45) كَغَلْيِ الْحَمِيمِ (46

Maksudnya : “ Sesungguhnya pokok Zaqqum, ( buahnya menjadi makanan bagi orang yang berdosa, seperti tembaga cair yang mendidih di dalam perut, seperti mendidihnya air yang meluap-luap  panasnya “ ( surah al-Dukhan : 43-46 )

Makanan ahli neraka adalah buah Zaqqum berbentuk  tembaga cair  yang  mendidih di dalam perut apabila dimakan. Sungguh dahsyat !!! Tadaburlah ayat-ayat azab seperti ini dan tanyalah diri sendiri adakah kita akan selamat ???

No comments:

Post a Comment