أن رسول الله صلى الله عليه وسلم – قال : تركت فيكم أمرين لن تضلوا ما تمسكتم بهما: كتاب الله وسنة نبيه


Sesungguhnya Rasulullah s.a.w telah bersabda: Aku tinggalkan kepada kamu dua perkara, kamu tidak akan sesat (selama-lamanya) selagi kamu berpegang dengan kedua-duanya:Kitab Allah dan sunnah Nabi-Nya.

(Malik b. Anas, Al-Muwatta, hadis no. 2618 )





Sunday, March 2, 2014

Hadis sumber hukum Islam

 Pengertian Hadis

Hadis pada istilah syarak ialah apa yang disandarkan kepada nabi s.a.w. daripada perkataan, perbuatan, pengakuan dan sifat. ( Ahmad Umar Hasyim,Qawaid Usul al-Hadis, Dar al-Kitab  al-Arabi : Beirut hlm. 6 ) Hadis dan al-Sunnah  pada istilah syarak adalah sama pengertiannya menurut sebahagian ulama.

Kedudukan  hadis dan al-Quran di sisi Islam

Al-Quran dan al-Hadis adalah dua perkara yang menjadi rujukan  penting untuk umat Islam. Kedua-dua sumber ini saling berkait rapat  antara satu sama lain dalam memahami sesuatu hukum atau  nas-nas agama.

Manna al-Qattan dalam kitab Mabahith fi Ulum al-Hadith menyatakan :

“ Sunnah Nabawi menjadi sumber kedua dari sumber-sumber dalil- dalil syarak dan kedudukannya mengikuti kedudukan al-Quran, wajib mengikutinya sebagaimana wajib mengikuti al-Quran“
 ( Manna al- Qattan, Mabahith fÊ Ulum al-Hadith, Kaherah : Maktabah Wahbah, hlm. 15)

Yusuf al-QaraÌawi dalam kitab al-Murji’iyyah al-Ulya li al-Quran wa al-Sunnah mengatakan  hubungan antara al-Quran dan al-Sunnah terjalin dalam tiga bentuk.

1   Al-Sunnah bertepatan dengan al-Quran pada setiap keadaan.
2   Al-Sunnah menerangkan apa yang dikehendaki al-Quran dan menjadi tafsirannya.
3   Al-Sunnah mewajibkan hukum yang didiamkan al-Quran
 ( Yusuf al-QaraÌawi,  Al-Murji’iyyah al-Ulya fÊ al-Islam li al-Quran wa al-Sunnah , Kaherah :   Maktabah Wahbah hlm. 99 )

Abu al-Layth Khayr Abadi menyatakan al-Quran dan al-Sunnah mempunyai kaitan yang erat. Perkaitan ini  dapat dilihat dengan  jelas  dalam  tiga keadaan

1.Al-Sunnah menguatkan hukum yang terdapat dalam al-Quran. Contohnya hadis
hadis yang  menerangkan tentang kewajipan solat, zakat, puasa, dan  haji.

2. Al-Sunnah menerangkan perkara yang umum dalam al-Quran. Contohya hadis-
hadis yang  menerangkan tentang bilangan rakaat dan cara-cara menunaikan solat.

3. Al-Sunnah menjelaskan akidah-akidah dan hukum-hukum yang didiamkan al-
Quran. Contohnya tentang kenabian Adam serta kenabian  nabi-nabi lain, kelebihan nabi
Muhammad terhadap semua nabi dan rasul, dan pengharaman memakan setiap
binatang yang bertaring.
( Abu Layth Khayr Abadi, Ulum al-Hadith Asiluha wa Mu’asiruha Dar al-Syakir : Malaysia, hlm. 46-48)

Melihat kepada kepada perkaitan di atas menunjukkan al-Sunnah amat berperanan terhadap al-Quran sebagai sumber hukum yang kedua dalam pensabitan hukum syarak. Ini kerana al-Sunnah menerangkan tentang hukum-hukum yang umum dari al-Quran.

Namun, pada keadaan yang lain al-Sunnah menjadi sumber hukum yang  pertama dalam pensabitan hukum syarak kerana al-Quran mendiamkan perkara tersebut. Contohya hadis yang menerangkan pengharaman memakan binatang yang bertaring.

Kesimpulan

1. Umat Islam wajib beriman dengan al-Quran dan hadis tanpa keraguan.
2. Orang  Islam yang ragu-ragu terhadap hadis akan rosak akidahnya.


No comments:

Post a Comment