Pengertian Hadis
Hadis pada istilah syarak ialah apa yang disandarkan
kepada nabi s.a.w. daripada perkataan, perbuatan, pengakuan dan sifat. ( Ahmad
Umar Hasyim,Qawaid Usul al-Hadis, Dar al-Kitab al-Arabi : Beirut hlm. 6 ) Hadis dan al-Sunnah
pada istilah syarak adalah sama
pengertiannya menurut sebahagian ulama.
Kedudukan hadis
dan al-Quran di sisi Islam
Al-Quran
dan al-Hadis adalah dua perkara yang menjadi rujukan penting untuk umat Islam. Kedua-dua sumber
ini saling berkait rapat antara satu
sama lain dalam memahami sesuatu hukum atau
nas-nas agama.
Manna
al-Qattan dalam kitab Mabahith fi Ulum al-Hadith menyatakan :
“ Sunnah
Nabawi menjadi sumber kedua dari sumber-sumber dalil- dalil syarak dan kedudukannya
mengikuti kedudukan al-Quran, wajib mengikutinya sebagaimana wajib mengikuti
al-Quran“
( Manna al- Qattan, Mabahith
fÊ Ulum al-Hadith, Kaherah :
Maktabah Wahbah, hlm. 15)
Yusuf
al-QaraÌawi dalam kitab al-Murji’iyyah al-Ulya li al-Quran wa al-Sunnah mengatakan
hubungan antara al-Quran dan al-Sunnah
terjalin dalam tiga bentuk.
1 Al-Sunnah bertepatan dengan
al-Quran pada setiap keadaan.
2 Al-Sunnah menerangkan apa
yang dikehendaki al-Quran dan menjadi tafsirannya.
3 Al-Sunnah mewajibkan hukum
yang didiamkan al-Quran
( Yusuf al-QaraÌawi, Al-Murji’iyyah al-Ulya fÊ al-Islam li
al-Quran wa al-Sunnah , Kaherah : Maktabah Wahbah hlm. 99 )
Abu
al-Layth Khayr Abadi menyatakan al-Quran dan al-Sunnah mempunyai kaitan yang
erat. Perkaitan ini dapat dilihat
dengan jelas dalam
tiga keadaan
1.Al-Sunnah
menguatkan hukum yang terdapat dalam al-Quran. Contohnya hadis
hadis yang
menerangkan tentang kewajipan solat, zakat, puasa, dan haji.
2. Al-Sunnah menerangkan perkara
yang umum dalam al-Quran. Contohya hadis-
hadis yang
menerangkan tentang bilangan rakaat dan cara-cara menunaikan solat.
3. Al-Sunnah menjelaskan akidah-akidah dan
hukum-hukum yang didiamkan al-
Quran.
Contohnya tentang kenabian Adam serta kenabian nabi-nabi lain, kelebihan nabi
Muhammad
terhadap semua nabi dan rasul, dan pengharaman memakan setiap
binatang
yang bertaring.
(
Abu Layth Khayr Abadi, Ulum al-Hadith Asiluha wa Mu’asiruha Dar al-Syakir
: Malaysia, hlm. 46-48)
Melihat
kepada kepada perkaitan di atas menunjukkan al-Sunnah amat berperanan terhadap al-Quran
sebagai sumber hukum yang kedua dalam pensabitan hukum syarak. Ini kerana al-Sunnah
menerangkan tentang hukum-hukum yang umum dari al-Quran.
Namun,
pada keadaan yang lain al-Sunnah menjadi sumber hukum yang pertama dalam pensabitan hukum syarak kerana al-Quran
mendiamkan perkara tersebut. Contohya hadis yang menerangkan pengharaman
memakan binatang yang bertaring.
Kesimpulan
1. Umat Islam wajib
beriman dengan al-Quran dan hadis tanpa keraguan.
2. Orang Islam yang ragu-ragu terhadap hadis akan
rosak akidahnya.
No comments:
Post a Comment