أن رسول الله صلى الله عليه وسلم – قال : تركت فيكم أمرين لن تضلوا ما تمسكتم بهما: كتاب الله وسنة نبيه


Sesungguhnya Rasulullah s.a.w telah bersabda: Aku tinggalkan kepada kamu dua perkara, kamu tidak akan sesat (selama-lamanya) selagi kamu berpegang dengan kedua-duanya:Kitab Allah dan sunnah Nabi-Nya.

(Malik b. Anas, Al-Muwatta, hadis no. 2618 )





Saturday, May 17, 2014

Status hadis doa bulan Rejab

أَخْبَرَنَا أَبُو عَبْدِ اللهِ الْحَافِظُ، أَخْبَرَنَا أَبُو بَكْرٍ مُحَمَّدُ بْنُ الْمُؤَمَّلِ، حَدَّثَنَا الْفَضْلُ بْنُ مُحَمَّدٍ الشَّعْرَانِيُّ، حَدَّثَنَا الْقَوَارِيرِيُّ، حَدَّثَنَا زَائِدَةُ، حَدَّثَنَا زِيَادٌ النُّمَيْرِيُّ، عَنْ أَنَسٍ، قَالَ: كَانَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِذَا دَخَلَ رَجَبٌ، قَالَ: " اللهُمَّ بَارِكْ لَنَا فِي رَجَبٍ، وَشَعْبَانَ، وَبَلِّغْنَا رَمَضَانَ "

Maksudnya:”Telah mengkhabarkan kepada kami Abu Abdullah al-Hafiz, telah mengkhabarkan kepada kami Abu Bakar Muhammad b. al-Muammal, telah menghadiskan kepada kami al-Fadl b. Muhammad al-Sya‘rani, telah menghadiskan kepada kami al-Qawaririy, telah menghadiskan kepada kami Zaaidah, telah menghadiskan kepada kami Ziyad, daripada Anas,”Apabila masuk bulan Rejab nabi s.a.w berdoa:” Ya Allah, berkatilah kami pada bulan Rejab dan  Syaaban dan sampaikan kami kepada  bulan Ramadhan”
(Abu Bakar al-Baihaqi, Sya’bu al-Iman, ( Abdul Aliy Abdul Hamid ), hlm. 348, j.5, h. no. 3534)

Latar belakang hadis

Hadis ini sangat masyhur dan tersebar luas dalam kalangan masyarakat. Ia tercatat dalam kitab-kitab hadis seperti Musnad Ahmad oleh Ahmad b. Hanbal, Sya‘bu al-Iman oleh al-Baihaqi, al-Mukjam al-Ausat oleh al-Tabrani.

Memandangkan  hadis ini sangat masyhur diperkatakan apabila masuk sahaja bulan Rejab, maka penulis ingin membincangkan status hadis ini dari sudut ilmu Mustalah al-Hadis supaya masyarakat lebih jelas dan dapat mengamalkan sesuatu hadis dengan yakin.

Sahih , dhaif atau maudhu?

Status sebuah hadis sama ada sahih, dhaif atau maudhu ditentukan oleh sanad ( rangkaian perawi ) dan matan ( teks hadis ). Hadis menjadi sahih jika menepati lima syarat sahih iaitu hadis bersambung sanad, perawi adil, dhabt, tidak syaz dan tidak illah. Jika tidak mencapai syarat ini maka hadis menjadi dhaif. Jika perawi terkenal sebagai pendusta maka hadis menjadi maudhu.


Jarah dan takdil terhadap perawi

Pentahqiq hadis kitab Syab al-Iman iaitu Abdul Aliy Abdul Hamid mengatakan hadis ini diriwayatkan  secara tafarrud ( bersendirian ) iaitu pada perawi yang bernama Zaaidah dan Ziyad.

Dalam hadis di atas perawi yang bernama Zaaidah dan Ziyad telah ditajrihkan oleh ulama hadis. Abdul Aliy Abdul Hamid berkata,  Bukhari berkata Zaaidah b. Abi Ruqqad munkar al-hadis. ( perawi banyak lupa ) (Abu Bakar al-Baihaqi, Sya’bu al-Iman, ( Abdul Aliy Abdul Hamid ), hlm. 348, j.5 )

Syuaib al-Arnaut seorang pentahqiq hadis Musnad Ahmad berkata sanad hadis ini dhaif, berdasarkan perkataan Bukhari dan al-Nasai ”Zaaidah b. Abi Ruqqad munkar al-hadis,  Abu Daud pula berkata “aku tidak tahu hadisnya”,

Kata Syuaib al-Arnaut lagi Ziad al-Numairi  telah didhaifkan oleh Ibn Main dan Abu Daud, sementara Abu Hatim berkata, “ditulis hadisnya tetapi tidak boleh berhujah dengannya”.

Ibn Hibban pula meletakkan Ziad al-Numairi dalam kitab al-thiqat seterusnya dalam al-Majruhin dan akhirnya beliau mengatakan Ziyad al-Numairi adalah munkar al-hadis. ( Ahmad b. Hanbal, Musnad Ahmad, ( Syuaib al-Arnaut ) no. 2346 hlm. 180, jld. 4 )

Siapakah Zaaidah b. Abi Ruqqad dan Ziyad al-Numairi ?

Ibn Hajar al-Asqalani dalam kitab Tahzib al-Tahzib menerangkan tentang Zaaidah :

Beliau ialah Zaaidah b. Abi Ruqqad al-Bahili Abu Muaz al-Basriy, pengarang kitab al-Hulliy, berguru kepada Asim b. al-Ahwal, Thabit al-Bunani, Ziyad al-Numairi. Muridnya pula Yahya b. Kathir al-Anbari, Muhammad b. Abu Bakar al-Muqaddami, Ubaidillah b. Umar al-Qawaririy, Muhammad b. Sallam.

Berkata muridnya al-Qawaririy “ aku tulis semua daripadanya “ Berkata Bukhari, munkar al-Hadis , Berkata Abu Daud, “ aku tidak tahu hadisnya” Berkata al-Nasai, “ aku tidak kenal siapa dia“ ( Ibn Hajar al-Asqalani, Tahzib al-tahzib, ( Ibrahim Zaibaq ) hlm. 620, jld.1 )

Tentang Ziyad pula kata Ibn Hajar al-Asqalani dalam kitab Tahzib al-Tahzib :

Beliau ialah Ziyad b. Abdullah al-Numairi al-Basri berguru dengan Anas. Muridnya ialah Sadaqah b. Yasar al-Makki, Abdul Rahman maula Qais, Umarah b. Zadan.

Yahya b. Main berkata, “hadis daripadanya dhaif, Abu Hatim berkata, “hadisnya ditulis tetapi tidak berhujah dengannya” Ibn Hibban meletakan namanya dalam kitabnya al-Thiqat dan mengatakan beliau “yukhti” juga mengatakan beliau seorang ahli ibadat. ( Ibn Hajar al-Asqalani, Tahzib al-Tahzib, ( Ibrahim Zaibaq ) hlm. 650-651, jld. 1 )

Kesimpulan

Hadis ini telah dinilai taraf dhaif oleh ulama hadis kerana terdapat dua orang dalam rangkaian perawinya tidak mencapai taraf perawi adil. Tambahan pula hadis ini dikenali dengan hadis taffarud kerana hadis ini hanya melalui jalan periwayatan Zaaidah b. Abi Ruqqad sahaja dan tiada jalan periwayatan lain.

Hadis dhaif boleh diamalkan dalam perkara-perkara fadhilat dan tidak boleh berhujah dengannya. Hukum beramal dengan hadis dhaif telah diterangkan dalam tajuk perbincangan yang lalu.

Oleh itu, boleh beramal dengan hadis ini dengan mengenalinya sebagai hadis dhaif.

          "اللهُمَّ بَارِكْ لَنَا فِي رَجَبٍ، وَشَعْبَانَ، وَبَلِّغْنَا رَمَضَانَ "  
  
" Ya Allah, berkatilah kepada kami bulan Rejab, bulan Syaaban dan sampaikan kami kepada bulan Ramadhan "

Sikap prihatin terhadap status hadis dapat meletakkan diri kita berada dalam situasi penuh yakin dalam mengamalkan ajaran-ajaran agama yang benar ini.



No comments:

Post a Comment