Para ulama telah berselisih pendapat tentang hukum beramal dengan hadith dhaif kepada tiga pendapat :
Pendapat ini disandarkan kepada sebahagian ulama seperti Yahya bin Main, Abu Bakar bin Arabi, Ibn Hazm al-Andalusi.
Al-Albani dalam kitab Ulum al-Hadith merajihkan pendapat ini kerana katanya Rasulullah memerintahkan kita supaya menjauhi riwayat yang tidak pasti kebenarannya. (Al-Albani, Ulum Al-Hadith hlm. 34-35 )
2. Boleh beramal dengan hadith dhaif secara mutlak.
Dibenarkan beramal dengan hadith dhaif dalam perkara hukum-hakam dan dalam perkara fadhilat. Ini sekiranya tidak ada hadith yahg lebih sahih daripadanya. Pendapat ini merupakan riwayat daripada Imam Ahmad dan disandarkan daripada Abu Daud.
3. Boleh beramal dengan hadith dhaif dalam perkara fadhilat.
Pendapat ini diambil daripada Imam Ahmad dan Ibn Mahdi. Imam al-Nawawi telah menasabkan perkataan ini kepada para ulama al-Muhadithin dan Fuqaha. ( Sulayman bin Saleh, Mauqif al-Mutakalimin hlm. 202-205 )
Sebahagian ulama mensyaratkan untuk untuk beramal dengan hadith dhaif dengan tiga syarat :
1.Hadith itu tidak terlampau dhaif
2.Tidak menjazamkan hadith dhaif seperti hadith sahih. Biasanya hadith dhaif digunakan lafaz "diriwayatkan" (رُوِ يَ) bukan penggunaan lafaz "telah menghadithkan kepada kami" ( حدثنا )
3. Beramal hanya pada perkara fadhail al-Amal ( kelebihan amalan )
No comments:
Post a Comment