أن رسول الله صلى الله عليه وسلم – قال : تركت فيكم أمرين لن تضلوا ما تمسكتم بهما: كتاب الله وسنة نبيه


Sesungguhnya Rasulullah s.a.w telah bersabda: Aku tinggalkan kepada kamu dua perkara, kamu tidak akan sesat (selama-lamanya) selagi kamu berpegang dengan kedua-duanya:Kitab Allah dan sunnah Nabi-Nya.

(Malik b. Anas, Al-Muwatta, hadis no. 2618 )





Friday, January 10, 2014

Inilah akhlak nabimu Muhammad s.a.w.


Tarikh 12 Rabi‘ al-Awwal adalah menjadi tarikh kemuliaan kepada tamadun umat manusia sejagat kerana telah dizahirkan padanya seorang insan mulia. Insan ini datang dengan sifat “Rahmatan li al-Alamin“ iaitu sebagai rahmat kepada seluruh alam seperti yang dinyatakan dalam al-Quran al-Karim.

Perkataan yang rajih tentang tarikh kelahiran insan ini ialah pada malam Isnin 12 Rabi‘ al-Awwal tahun gajah di kota Makkah. Perkara ini telah dijelaskan oleh Muhammad Said Ramadhan al-Buthi dalam karyanya yang terkenal Fiqh al-Sirah al-Nabawiyyah, kata beliau :

“ Adapun kelahiran Muhammad s.a.w. ialah pada tahun gajah, iaitu pada tahun adanya percubaan Abrahah al-Asyram memerangi Makkah serta meruntuhkan Kaabah namun Allah s.w.t. melindungi Kaabah dengan menolak percubaan itu dengan tanda-tanda kekuasaanya seperti disifatkan dalam al-Quran. Pendapat yang rajih kelahiran baginda ialah pada malam Isnin 12 Rabi‘ al-Awwal”( Muhammad Said Ramadhan al-Buthi Fiqh al-Sirah al-Nabawiyah, hlm. 44 )

Dialah nabimu Muhammad s.a.w. yang diutuskan membawa berita gembira dan membawa berita ancaman. Berita gembira yang dimaksudkan ialah syurga untuk orang-orang yang beriman manakala ancaman ialah neraka untuk sesiapa yang engkar tidak mahu beriman.

Antara akhlak nabimu untuk dicontohi seperti yang diterangkan dalam kitab al-Riyadh al-Nadiyyah :

1. Benar dalam perkataan.

Kesaksian benar ini turut diakui oleh musuh baginda seperti dinyatakan dalam hadith riwayat al-Bukhari :

وَسَأَلْتُكَ هَلْ كُنْتُمْ تَتَّهِمُونَهُ بِالْكَذِبِ قَبْلَ أَنْ يَقُولَ مَا قَالَ فَذَكَرْتَ أَنْ لَا فَقَدْ أَعْرِفُ أَنَّهُ لَمْ يَكُنْ لِيَذَرَ الْكَذِبَ عَلَى النَّاسِ وَيَكْذِبَ عَلَى اللَّهِ
Maksudnya :

“Aku bertanya kepada kamu adakah kamu menuduhnya berdusta sebelum dia mengatakan dia adalah nabi, kamu menjawab tidak, maka aku ( Hercules ) mengetahui orang yang tidak menyebarkan dusta terhadap manusia sama sekali tidak berbuat demikian terhadap Allah( Al-Bukhari, Sahih al-Bukhari, bab kaifa bada al-Wahy, hadith  no. 7, hlm. 9)

Perawi bagi potongan hadith di atas adalah Abu Sufyan ( sebelum islam ) yang menceritakan peristiwa ketika  beliau menjadi tetamu Maharaja Rom ( Hercules ). Antara soalan yang ditanya ialah tentang adakah Muhammad s.a.w. pernah berdusta. Daripada jawapan Abu Sufyan, Hercules mengakui Muhammad s.a.w. tidak pernah berdusta.

2. Paling kuat ibadat malam.

عَنِ الْمُغِيرَةِ بْنِ شُعْبَةَ ، أَنَّ رَسُولَ اللهِ صلى الله عليه وسلم كَانَ يُصَلِّي حَتَّى تَرِمَ قَدَمَاهُ فَقِيلَ لَهُ : يَا رَسُولَ اللهِ ، أَتَصْنَعُ هَذَا وَقَدْ غُفِرَ لَكَ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِكَ وَمَا تَأَخَّرَ ؟ فَقَالَ رَسُولُ اللهِ صلى الله عليه وسلم : أَفَلاَ أَكُونُ عَبْدًا شَكُورًا.

Maksudnya :

“Daripada al-Mughirah b. Syu‘bah, Rasulullah s.a.w bersolat sehingga bengkak kedua belah kakinya dan ditanya kepada baginda : Wahai Rasulullah, engkau melakukan ini sedangkan engkau telah diampunkan dosa yang akan datang dan dosa yang telah lalu, maka Rasulullah s.a.w. menjawab: Tidakkah aku ini menjadi hamba yang bersyukur(Abi Daud, Musnad Abi Daud, bab ma asnada an al-Mughirah, hadith no.728,  hlm. 71, j. 2)

Bengkak kedua-dua belah kaki baginda kerana lamanya berdiri ketika solat sunat waktu malam. Di manakah status kita dalam bab ini??? “Adakah jauh panggang dari api”. Masing-masing mengetahui jawapannya. Walau tidak akan setanding sekurang-kurangnya ada dilakukan.

3. Paling zuhud.

Rasulullah s.a.w adalah seorang yang paling zuhud kehidupannya di dunia. Walaupun baginda menguasai wilayah-wilayah yang semakin luas serta mendapat al-Ghanimah ( harta rampasan perang ) namun baginda tidak terkesan sedikitpun mengenai itu semua. Baginda mengambil harta hanya untuk nafkahya, pakaiannya, dan tempat tinggalnya sekadar keperluan sahaja ( 1/5 untuk rasul ). Sebahagian besar harta-harta tersebut diberikan kepada orang-orang miskin dan Baitulmal al-Muslimin. Ketika baginda wafat baju besinya masih tergadai di tangan orang Yahudi semata-mata untuk memberi nafkah terhadap keluarganya.(Muhammad Helmi Muhammad Khidir, al-Riyadh al-Nadiyyah, hlm. 38-39)

Amru b. al-Harith berkata :

مَا تَرَكَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِلَّا بَغْلَتَهُ الْبَيْضَاءَ وَسِلَاحَهُ وَأَرْضًا تَرَكَهَا صَدَقَةً
Maksudnya :

“Rasululah tidak meninggalkan harta kecuali baghalnya yang berwarna putih, senjata perang, dan tanah yang disedekahkan” ( Al-Nasaie, Sunan al-Nasaie bi syarh al-Suyuthi,
hadith. no. 3597, hlm. 539, j.6 )

Zuhud bermaksud mengalihkan keinginan terhadap sesuatu kepada apa yang kebih baik daripadanya. Ia juga mengambil makna meninggalkan dunia kerana mengetahui kefanaanya berbanding dengan akhirat. (Ibn Qudamah al-Maqdisi, Muktasar Minhaj al-Qasidin, hlm. 329 ). Inilah kesempurnaan zuhud…

Secebis daripada akhlak Rasulullah s.a.w. yang sayugia diikuti oleh mereka-mereka yang mengaku umat Muhammad s.a.w. Dapatkah kita ???

No comments:

Post a Comment