أن رسول الله صلى الله عليه وسلم – قال : تركت فيكم أمرين لن تضلوا ما تمسكتم بهما: كتاب الله وسنة نبيه


Sesungguhnya Rasulullah s.a.w telah bersabda: Aku tinggalkan kepada kamu dua perkara, kamu tidak akan sesat (selama-lamanya) selagi kamu berpegang dengan kedua-duanya:Kitab Allah dan sunnah Nabi-Nya.

(Malik b. Anas, Al-Muwatta, hadis no. 2618 )





Saturday, January 4, 2014

Perkahwinan nabi Yusuf a.s. dan Zulaikha.

Riwayat yang mengatakan nabi Yusuf dan Zulaikha berkahwin merupakan riwayat Israiliyyat yang bersumberkan dari ahli kitab ( Yahudi dan Nasrani ). Al-Quran dan hadith tidak menceritakan perkara ini. 

Nama Zulaikha juga merupakan riwayat bersumberkan Israiliyyat. Ada riwayat lain yang mengatakan namanya adalah Raa‘il. Nama suami Zulaika pula ialah Itfir. ( Ibn Kathir, Tafsir al-Quran al-Azim, hlm. 378, j. 4 )

Berkaitan Israiliyyat pula ia terbahagi kepada tiga bahagian iaitu bahagian yang dibenarkan, bahagian yang didustakan dan bahagian yang didiamkan. ( Muhammad Husain al-Dhahabi, al-Tafsir wa al-Mufasirun, hlm. 130-131, j. 2 )

Para ulama tafsir seperti Ibn Taimiyyah mengatakan bahagian ketiga ini adalah bahagian yang didiamkan. Kita tidak membenarkan dan kita tidak mendustakan riwayat dalam bahagian ini. Namun hukumnya harus untuk meriwayatkan . Ini berdasarkan hadith nabi :

لا تصدقوا أهل الكتاب ولا تكذبوهم وقولوا آمنا بالله وما أنزل إلينا وما أنزل إليكم

Janganlah kamu membenarkan Ahli Kitab dan janganlah kamu mendustakannya dan katakanlah kepada mereka kami beriman kepada Allah dan kami beriman dengan apa yang diturunkan kepada kami  dan dengan  apa yang diturunkan kepada kamu.
( riwayat Bukhari no. hadith 7362 )

Kesimpulannya, perkahwinan nabi yusuf dengan Zulaikha adalah bersumberkan riwayat Israiliyyat bahagian ketiga. Sekiranya kita tidak percaya bahawa nabi Yusuf dan Zulaika berkahwin, ia tidak menjejaskan akidah kita. Sekiranya kita percaya  ia juga tidak menjejaskan akidah kita. Seperti dinyatakan ia adalah Israiliyyat bahagian ketiga yang tidak dibenarkan dan tidak didustakan (didiamkan). Namun yang afdhalnya kita mengikut apa yang dterangkan dalam al-Quran dan hadith iaitu, al-Quran dan hadith tidak menceritakan perkahwinan ini kerana ia dianggap tiada keperluan dari sudut akidah. Wallahu‘alam.



No comments:

Post a Comment